Bagażnik rowerowy: na dach, klapę czy hak?
Lato zachęca do wypadów rowerowych. I to niekoniecznie tych bliskich. Wybierając się na urlop warto zabrać ze sobą rower. Tylko jak go zmieścić w aucie?
Nawet jeśli rower zmieści się do bagażnika, to znacznie ograniczy ilość miejsca dla pozostałego bagażu lub pozostałych członków rodziny. Nie mówiąc już, o tym, że każdorazowe włożenie i wyjęcie roweru ze środka auta jest na dłuższą metę kłopotliwe. Najlepiej będzie wyposażyć się w bagażnik rowerowy, który pozwoli bezpiecznie transportować nasz sprzęt. Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów. Każdy z nich ma swoje wady i zalety.
Bagażnik rowerowy na dach
Najpopularniejszym sposobem przewożenia roweru jest specjalny uchwyt zamontowany na belkach dachowych. Można je zamontować do większości aut, nie zasłaniają świateł i tablicy rejestracyjnej, a przewożony sprzęt nie jest narażony na zabrudzenia z jezdni.
Niestety taki sposób transportowania ma też wady. Trzeba liczyć się z pogorszeniem właściwości jezdnych auta i większymi oporami powietrza. A to bezpośrednio przekłada się na większe spalanie. Dodatkowo, w przypadku wyższych samochodów, zamontowanie roweru na takim bagażniku staje się nie lada sztuką. Ze względów bezpieczeństwa wielu producentów odradza jazdę z prędkością powyżej 110 km/h.
Uchwyty rowerowe tego typu mocuje się na belkach dachowych. Droższe modele mają zapięcia patentowe, prostsze są najczęściej w kształcie litery U. Dociąga się je za pomocą plastikowych gałek. Rower stawia się na aluminiowej szynie i stabilizuje specjalnym ramieniem, które trzyma ramę. Dodatkowo plastikowymi lub parcianymi paskami związuje się koła z szyną. Niektóre, zwłaszcza te droższe, modele samochodowych bagażników na rower umożliwiają odkręcenie przedniego koła i przymocowanie do szyny samego widelca. Taki uchwyt pasuje do każdej ramy i nie niszczy lakieru.
Bagażnik rowerowy na klapę
Łatwiej zamontować rower na tylnej klapie samochodu. Uchwyty mocuje się do piątych drzwi specjalnymi taśmami. Przez to jazda po nierównych drogach może się skończyć porysowaniem lakieru. Dodatkowo poprzeczne ułożenie rowerów generuje duży opór powietrza i znaczny wzrost zużycia paliwa. Dlatego takie bagażniki polecane są głównie na krótkie, kilkunastometrowe podróże.
Zamontowanie takiego bagażnika nie należy do prostych zadań. Trzeba uważać, by podczas jego instalacji nie uszkodzić lakieru. Uchwyt ustawia się na tylnej klapie i mocuje taśmami stabilizującymi, które trzeba mocno naciągnąć. Potem można już zamontować rowery, ale tak by nie zasłaniały świateł.
Bagażnik rowerowy na hak
Dobre bagażniki na hak charakteryzują się niezwykle prostym montażem. Zakłada się je na hak holowniczy i zapina naciskając dźwignię. Potem pozostaje już tylko założenie tablicy rejestracyjnej, podłączenie wtyczki dodatkowych świateł i założenie rowerów.
Ile to kosztuje?
Najtańsze bagażniki samochodowe do przewożenia rowerów można kupić już za około 200 zł. Ale przygotowując się do takiej inwestycji lepiej sprawdzić u sprzedawcy jaki sprzęt będzie pasował do twojego samochodu. Inną sprawą jest bezpieczeństwo i trwałość takiego zestawu. Być może lepiej dołożyć i mieć pewność, że skarbom na dwóch kółkach nic się nie stanie? Komplet dobrej klasy to koszt rzędu 600 – 1000 zł.