Jak rozpoznać objawy uszkodzonych przegubów półosi w samochodzie?

Każda półoś zbudowana jest z dwóch przegubów, które ściśle ze sobą współpracują i sprawiają, że przeniesienie momentu obrotowego na koła samochodu staje się możliwe. Są one niezwykle ważnym elementem, a jazda bez nich nie byłaby możliwa. Uszkodzenie przegubu może mieć poważne konsekwencje. W najlepszym wypadku będzie to jedynie utrata trakcji, a w najgorszym może nawet dojść do blokady koła czy przerwania półosi. Sprawdźmy zatem, jakie są objawy uszkodzonych przegubów w samochodzie i czy można temu zapobiec.

Co to są przeguby i jaką funkcje pełnią?

Półoś jest zbudowana ze sztywnego wałka zakończonego z dwóch stron przegubami. Przeguby są więc częścią półosi. W układach napędowych służą do przekazywania momentu obrotowego z jednego wału na inny, gdy osie obrotu tych wałów są do siebie nachylone. W samochodach stosuje się kilka rodzajów przegubów, które różnią się między sobą budową. Wyróżnia się między innymi przeguby asynchroniczne oraz homokinetyczne. W przypadku przegubów asynchronicznych przy stałej prędkości obrotowej nadanej przy wejściu po załamaniu przegubu otrzymujemy zmienną prędkość na wyjściu. Najczęściej stosowanym rodzajem przegubu nierównobieżnego, czyli asynchronicznego, jest przegub krzyżakowy (Cardana). Gdy mówimy o przegubach homokinetycznych, to w ich wypadku nie występuje zjawisko zmiany prędkości obrotowej, co oznacza, że prędkość obrotowa nadana na wejściu jest taka sama jak na wyjściu niezależnie od załamania przegubu. Pośród przegubów homokinetycznych wyróżniamy m.in. przeguby stałe, trójramienne z kompensacją wzdłużną, trójramienne owalne.

Przyczyny zużycia przegubów

Przyspieszone zużycie przegubów powoduje typowo miejska eksploatacja oraz częste manewry na mocno skręconych kołach. Mechanicy wśród przyczyn zużycia przegubów wskazują również stosowanie niefabrycznego ogumienia, wszelkiego rodzaju przeciążenia generowanie przez układ napędowy, takie jak korzystanie z dużej mocy silnika podczas skrętu kół. Większa przyczepność za sprawą większej szerokości opon generuje większe obciążenia na całej półosi. Częstym powodem usterek przegubów jest również uszkodzenie gumowej osłony przegubu, np. jej pęknięcie, co powoduje przedostawanie się zanieczyszczeń, takich jak brud czy piach. Warto również dodać, że przeguby w samochodach z napędem na przód szybciej ulegają zużyciu niż z napędem na tył. Wynika to z tego, że w pojazdach tylnonapędowych występuje znacznie mniej czynników narażających przegub na obciążenia.

Jak rozpoznać zużycie przegubów?

Jednym z najbardziej charakterystycznych objawów zużycia przegubów napędowych jest odgłos stukania przy ruszaniu lub przyspieszaniu – zwłaszcza na skręconych kołach. Pojawienie się tych niepokojących dźwięków najczęściej kwalifikuje jeden z przegubów – wewnętrzny lub zewnętrzny – do wymiany. W niektórych modelach aut producent nie daje możliwości osobnej wymiany i w takich sytuacjach koniecznie jest wymienienie całej półosi. Te stukające dźwięki to jeden z najbardziej oczywistych sygnałów, że zużyły się przeguby półosi w takim stopniu, że pojawiły się luzy między poszczególnymi elementami. Jednak samo stuknie to nie wszystko. Innym objawem świadczącym o zużytych przegubach są wibracje, które dochodzą do koła kierownicy lub nawet rozchodzą się po całym nadwoziu. Ten objaw jest jednak znacznie trudniejszy do prawidłowego zdiagnozowania.

Naprawa półosi czy kupno nowej?

Naprawa przegubów półosi jest na ogół opłacalna, ale nie w każdym przypadku. Gdy dojdzie do mocnego zużycia i uszkodzenia półosi, rekomenduje się zakup nowej części w celu zapewnienia jak największego bezpieczeństwa. Nie zawsze jednak jesteśmy skazani na zakup nowego podzespołu. W niektórych przypadkach wystarczy jedynie regeneracja. Regeneracja półosi polega na demontażu wszystkich elementów i wymianie części eksploatacyjnych na nowe. Są to zwykle przeguby zewnętrzne czy gumowe osłony.

Szeroki wybór przegubów napędowych znaleźć można w sklepie motoryzacyjnym Motochemia.pl

Przeguby na ogół są wytrzymałymi elementami, które w wielu przypadkach mogą nawet doczekać złomowania pojazdu. Niemniej nie należy bagatelizować objawów ich zużycia. Ich naprawa nie jest bardzo droga, a sprawny element istotnie wpływa na nasze bezpieczeństwo oraz komfort eksploatacji pojazdu. Zepsuty przegub może być następstwem wielu innych awarii, takich jak uszkodzenie piasty koła, zwrotnicy, poduszki silnika.

Bogaty wybór części samochodowych do różnych marek pojazdów znajdziesz na sklepie Motochemia.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *