Infiniti Q50 – kierownica połączona z kołami? Nie tutaj.

Infiniti-Q50-1

Infiniti Q50 to samochód inny niż wszystkie. To nadużywane przez marketingowców zdanie idealnie oddaje innowacyjność auta. Japoński producent jako pierwszy zdecydował się na zastąpienie tradycyjnego układu kierowniczego elektroniką. W Infiniti Q50 kierownica nie ma połączenia z kołami.

Infiniti-Q50-1

Infiniti Q50 to samochód inny niż wszystkie. To nadużywane przez marketingowców zdanie idealnie oddaje innowacyjność auta. Japoński producent jako pierwszy zdecydował się na zastąpienie tradycyjnego układu kierowniczego elektroniką. W Infiniti Q50 kierownica nie ma połączenia z kołami.

Stało się – kolejna bariera padła. Elektronika wyparła elementy mechaniczne, które do niedawna wydawały się nie do ruszenia. Zastąpiła bezpośrednie połączenie kierownicy z kołami. W nowym Infinity Q50 zastosowano układ kierowniczy typu steer-by-wire, nazwany przez Japończyków Direct Adaptive Steering (DAS). Za skręt kół odpowiadają dwa silniki elektryczne na układzie drążków kierowniczych – główny umieszczony po lewej stronie i pomocniczy po prawej. Jak działa taki mechanizm?

Oba silniki wykorzystują prąd o mocy 12V z akumulatora. Czujniki umieszczone w kierownicy przekazują sygnał do silników, a te bez opóźnienia reagują na polecenie kierowcy, skręcając koła w odpowiednią stronę. W porównaniu z tradycyjnym układem mechanicznym w DAS nie występują straty energii i opóźnienia w reakcji na ruch kierownicy. Nie ma też dobrze znanego polskim kierowcom przenoszenia drgań na kierownicę podczas jazdy po wybojach.

Infiniti Q50 kierownica bez połączenia z kołami

Choć Infinit przetestowało układ na dystansie 400 tys km, to potencjalni nabywcy wciąż mogą mieć wątpliwości czy takie rozwiązanie jest bezpieczne. W Q50 zastosowano potrójne zabezpieczenie znane z samolotów – w aucie działają trzy niezależne sterowniki. Jeśli główny ulegnie awarii uruchamia się jeden z dwóch awaryjnych. Ostatnim zabezpieczeniem jest tradycyjny układ kierowniczy z kolumną, przekładnią i elektrohydraulicznym wspomaganiem. Podczas działania systemu DAS jest on jednak odłączony od kół na sprzęgle elektromagnetycznym. Po uszkodzeniu wszystkich awaryjnych sterowników automatycznie i płynnie uruchomi się tradycyjny układ.

Infiniti-Q50-23

System DAS spełnia też funkcję korekty toru jazdy. W przeciwieństwie do tradycyjnych rozwiązań, które przyhamowują odpowiednie koło, w Infinity Q50 skręca ono samo oszczędzając okładziny hamulcowe.

Za przyjemność posiadania innowacyjnego rozwiązania w standardowej wersji Infinity Q50 trzeba będzie dopłacić. Seryjnie montowane jest tylko w modelach Q50 Sport i Q50S Hybrid.

Infiniti-Q50 Eau Rouge -113

Infiniti-Q50 Eau Rouge -123

Infiniti-Q50 Eau Rouge -142

Infiniti-Q50 Eau Rouge -153

Infiniti-Q50 Eau Rouge -163

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *