Opony zimowe – w jaki sposób są oznaczane?

Browse By

W ostatnim czasie polskie zimy raczej nie dają nam się we znaki. Długie okresy bez śniegu i mrozów sprawiają, że niektórzy decydują się nie zmieniać opon na zimowe. Wystarczy jednak gwałtowna zmiana pogody lub wyjazd w góry, aby tego pożałować. Dlatego też dla bezpieczeństwa własnego i innych kierowców warto kupić dobre ogumienie zimowe.

Symbole opon zimowych

Obecnie producenci ogumienia samochodowego oferują opony letnie, zimowe i całoroczne. Każde z nich charakteryzują się nieco innymi parametrami, wyglądem, czy składem mieszanki, z jakiej zostały wykonane. Jeśli planujemy zakup nowych gum do jazdy zimą, powinniśmy szukać na nich odpowiednich oznaczeń. Zazwyczaj jest to symbol płatka śniegu, albo trzech górskich szczytów z płatkiem śniegu czyli 3PMSF (od ang. „Three Peak Mountain Snow Flake”) Decydując się na taki model mamy pewność, że wybrany produkt dobrze spełni swoje zadanie w niskich temperaturach, na śniegu i błocie pośniegowym.

Uwaga na oznaczenie M+S

Wiele osób uważa, że litery M+S pochodzące od angielskich słów „mud” (‘błoto’) i „snow” (‘śnieg’) to oznaczenie opon zimowych. Co prawda mogą one to sugerować, ale w rzeczywistości jest nieco inaczej. Taki symbol znaleźć można również na gumach całorocznych, przeznaczonych do samochodów 4×4, czy wyprodukowanych w Chinach, które niekiedy nie spełniają nawet minimum wymagań dla warunków zimowych. Oznaczenie M+S należy traktować raczej jako deklarację producenta, że oferowane przez niego opony zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić lepszą przyczepność na błocie i śniegu niż te standardowe. W praktyce te dwie litery pojawiają się na wielu oponach, nie tylko zimowych. Dlatego też, aby mieć pewność, że kupowane przez nas ogumienie zapewni nam bezpieczną jazdę w niskich temperaturach albo pozwoli bez większych problemów ruszyć na zaśnieżonym wzniesieniu, zdecydowanie bezpieczniej jest poszukać wspomnianych już symboli z płatkiem śniegu.

Jak wyglądają testy opon zimowych?

Symbol 3PMSF umieszczany jest tylko na tych oponach, które pomyślnie przeszły testy sprawdzające ich zachowanie w warunkach zimowych podczas hamowania czy w zakrętach. Metoda weryfikująca ogumienie i pozwalająca zaklasyfikować je do modeli zimowych to MFDD- Mean Fully Developed Deceleration, co można przetłumaczyć jako „średnie pełne opóźnienie hamowania”. Polega ona na pomiarze odległości podczas hamowania auta wyposażonego w ABS z prędkości 25km/h do 10 km/h oraz obliczeniu indeksu przyczepności w stosunku do opony wzorcowej. Test odbywa się na płaskim torze, który pokryty jest ubitym śniegiem, przy niskich temperaturach powietrza i śniegu. Uzyskane podczas próby wyniki porównywane są z tymi osiągniętymi przez oponę wzorcową – indeks przyczepności na śniegu w przypadku gum do samochodów osobowych musi być o 7% lepszy. Tylko wtedy testowany model może zostać oznaczony symbolem 3PMSF.

Dlaczego warto zmieniać opony?

Ogumienie letnie produkowane jest z mieszanek odpornych na działanie wysokich temperatur. Jego zadaniem jest zapewnić niskie zużycie paliwa przy jednoczesnym ograniczeniu hałasu i dobrej przyczepności na mokrej nawierzchni. Opony zimowe powstają z miękkiej gumy, a ich bieżnik pokryty jest większą liczbą nacięć, aby zapewnić lepszą przyczepność na śniegu. Lamele powinny być elastyczne, aby opona zachowywała swoje właściwości. Jeśli tego typu ogumienie używane będzie latem, a więc na twardej powierzchni i w wysokich temperaturach, opony zużyją się bardzo szybko. Z kolei gumy letnie na śniegu nie zapewnią odpowiedniej przyczepności, a pod wpływem niskiej temperatury będą twardnieć, co oczywiście  przekłada się na większe ryzyko poślizgu. Aby więc mieć pewność, że nagłe opady śniegu nie pokrzyżują nam planów, a podczas jazdy nie stanowimy zagrożenia dla siebie i innych kierowców, powinniśmy dbać o wymianę opon na zimowe. Dobre ogumienie zapewni nam bezpieczeństwo podczas jazdy, skuteczne hamowanie i brak problemów z ruszaniem na lodzie czy śniegu. Przed zakupem opon sprawdźmy więc, czy interesujący nas model ma odpowiednie oznaczenie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze artykuły: