Paliwowe usterki w antycznych samochodach – co powinno niepokoić?

Żaden pojazd nie będzie jeździł z pustym zbiornikiem paliwa. Nie wystarczy jednak wlać benzynę do baku. Musi być ona dostarczona do silnika, gdzie dochodzi do spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Kiedy awarii ulega czujnik poziomu paliwa, nie możesz być pewien, ile kilometrów jeszcze przejedziesz. Jak rozpoznać taką usterkę?

Jak działa czujnik poziomu paliwa?

W starszych modelach samochodów czujnik poziomu paliwa opiera się na działaniu pływaka i składa się z trzech elementów:

  • pływaka – elementu wykonanego z wypornego tworzywa sztucznego lub pianki. Unosi się on wewnątrz baku wypełnionego benzyną;
  • metalowego ramienia – łączącego pływak z obwodem potencjometru;
  • potencjometru – rezystora, przez który nieustannie płynie prąd elektryczny. Może regulować napięcie przez przesunięcie ślizgacza, połączonego za pomocą przewodu ze wskaźnikiem poziomu paliwa.

Zadaniem czujnika poziomu paliwa jest wskazywanie aktualnego poziomu benzyny w baku. Jego zasada działania nie okazuje się przesadnie skomplikowana. W miarę jak poziom paliwa spada, pływak opada coraz niżej. Metalowe ramię obraca się względem niego, a wraz z nim przemieszcza się ślizgacz na potencjometrze, zmieniając parametry prądu przesyłanego do wskaźnika poziomu paliwa na desce rozdzielczej. W efekcie widzisz, jak strzałka wskazująca stan baku przemieszcza się podczas pokonywania kolejnych kilometrów.

Jeżeli szukasz poszczególnych części układu monitorującego stan paliwa, zajrzyj na https://garbus.pl/pl/c/Czujniki-poziomu-paliwa/3953.

Czujnik poziomu paliwa. Objawy awarii

Czujnik poziomu paliwa, tak jak każdy inny element w samochodzie, może ulec uszkodzeniu. Jak rozpoznać awarię tego elementu? Oto kilka wskazówek:

  • wskaźnik cały czas wskazuje na brak paliwa, nawet jeśli przed chwilą zatankowałeś;
  • wskaźnik pokazuje pełny bak, chociaż jedziesz już od kilku godzin po autostradzie;
  • poziom paliwa waha się między minimalnym i maksymalnym, ale nigdy nie osiąga poziomów krańcowych.

Przyczyn usterki czujnika poziomu paliwa może być kilka. Czasami dochodzi do oderwania się ramienia od pływaka. Problemem bywa też uszkodzony rezystor, który cały czas przekazuje napięcie charakterystyczne dla pełnego baku.

Czujnik poziomu paliwa może ulec również mechanicznemu uszkodzeniu, np. w wyniku stłuczki. Wtedy pływak może działać sprawnie, ale jedynie w wąskim zakresie, poza którym pokazuje nieprawidłowe odczyty.

Gdzie kupić czujnik poziomu paliwa?

Części do samochodów zabytkowych czasami naprawdę trudno kupić, zwłaszcza jeśli szukasz podzespołów do klasyków sprzed kilku dekad. Jeśli nie wiesz, gdzie zacząć poszukiwania, sprawdź artykuł: https://garbus.pl/pl/n/17. Upewnij się, że elementy czujnika poziomu paliwa będą pasowały do Twojego modelu samochodu.

Możesz również skorzystać z oferty sklepu https://garbus.pl/. To jedno z niewielu miejsc, gdzie dostaniesz nowe i oryginalne części do takich modeli jak VW Garbus, VW Karmann-Ghia czy VW T181.

Skorzystaj z profesjonalnego doradztwa obsługi sklepu oraz przekonaj się, że naprawa czujnika poziomu paliwa jest naprawdę prosta i tania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *