Konserwacja roweru, czyli jak prawidłowo o niego zadbać

Browse By

Konserwacja roweru jest niezbędna do tego, by ten – szczególnie po zimie – kojarzył się z radością, przyjemnością i rekreacją, a nie z uszkodzonym łańcuchem, awariami i korozją.

Rower wymaga uwagi i przeglądu niezależnie od jego typu i modelu, częstotliwości użytkowania, pory roku. Konserwacja roweru jest tak istotna, jak okresowe przeglądy dla samochodu. Tak, jak żaden rozsądny kierowca nie pozwoliłby sobie na jazdę autem Diesla z niewymienionym od lat olejem silnikowym, tak i rowerzysta nie powinien korzystać ze swojego jednośladu jeśli nie jest od odpowiednio zadbany. Dla osób, które na co dzień poruszają się rowerem, czystość, sprawność i ogólny stan pojazdu jest wyjątkowo istotny.

Kiedy najlepiej zadbać o rower? Idealne rozwiązanie – raz na kwartał. Choć niełatwo o taką regularność, właśnie ona jest kluczem do sukcesu i tego, by rower działał bezproblemowo całymi latami. Eksperci zalecają, by rozszerzoną konserwację wykonywać minimum dwa razy w roku. Wiele zależy jednak od użytkowania pojazdu: częstotliwości, warunków eksploatacji, tego gdzie jest przechowywany.

Przegląd roweru odbywa się najczęściej wiosną, jednak co bardziej zapobiegliwi dbają o niego już jesienią i przed nadejściem zimy. Taka konserwacja powinna wiązać się z oczyszczeniem (można zrobić to korzystając z myjki ciśnieniowej) najważniejszych części z błota oraz piasku, a następnie naoliwienia – to pozwoli powstrzymać rdzę. Tak przygotowany rower umożliwi powrót na leśne trasy wczesną wiosną.

Jak powinien wyglądać przegląd roweru

Konserwację należy rozpocząć od oczyszczania – przetarcia kurzu i nieczystości, które już na dobrze przylgnęły do powierzchni. Po umyciu koniecznie trzeba wszystkie elementy przetrzeć suchą szmatką. Ich zawilgocenie to pierwszy krok do tego, by rower opanowała rdza. Bardzo podatne na nią są przerzutki oraz linki. Nieodpowiednia konserwacja powoduje, że pojawiają się problemy z ich regulacją.

Jeśli rower to model szczególnej wartości, warto skorzystać nie tylko ze standardowych płynów czyszczących, ale specjalnych preparatów dostępnych np. w branżowych sklepach. Wystarczy spryskać nim pojazd, odczekać kilka minut, a następnie szorować szczotką, która płukana jest w wodzie. Dzięki temu konstrukcja zostanie wyczyszczona zgodnie ze standardami obowiązującymi np. zawodowe peletony kolarskie. Ponadprzeciętne lśnienie ramy roweru zapewni natomiast… pasta do samochodu. Wypolerowane elementy nabierają po jej zastosowaniu szczególnego blasku.

W kolejnym etapie konserwacji należy zadbać o piastę i łożyska. Powinny one zostać dokładnie przesmarowane – przy czym przed nałożeniem nowej warstwy koniecznie ze wszystkich części należy usunąć pozostałości starego.

Newralgiczną częścią całego układu w rowerze jest oczywiście łańcuch. Przy okazji konserwacji warto sprawdzić jego jakość, trwałość, wytrzymałość. Wysokiej jakości warsztaty zapewniają weryfikację łańcucha oceniając np. jego długość – na tej podstawie można oszacować, czy chodzi w nim do rozszczelnienia i możliwej awarii w przyszłości. By uniknąć podobnych problemów, na czas dłuższego postoju rower powinien zostać „rozluźniony” – łańcuch należy przestawić na najmniejsze tryby w układzie. Jego napięcie się zmniejszy.

Niemniej istotny dla jednośladu jest układ hamulcowy. Ten element koniecznie trzeba traktować ze szczególną precyzją, dokładnością oraz uwagą. Hamulce odpowiedzialne są za bezpieczeństwo – nie tylko osoby podróżującej rowerem, ale chociażby również pieszych. Wszelkie nieczystości, które znajdują się pomiędzy zaciskami mogą fatalnie wpłynąć na skuteczność zatrzymania roweru. Układ powinien zostać starannie umyty, osuszony, a klocki hamulcowe – regularnie wymieniane.

Rowerowe przejażdżki niestety staną się pasmem nerwów i irytacji jeśli pojazd będzie wyposażony w dalekie od ideału koła. Skrzywienia, odkształcenia, delikatne nierówności, źle rozkładający się ciężar ciała – wszystko to spowoduje poczucie dyskomfortu podczas podróży. Jeśli gołym okiem widać, że koła nie są prawidłowo ułożone, w serwisie rowerowym należy zlecić ich centrowanie.

Częstym błędem rekreacyjnych rowerzystów jest dbałość o poszczególne elementy, ale ignorowanie jakości przewodów. Hamulce nie zadziałają skutecznie, jeśli prowadzące do nich linki będą korodowane i nie zapewnią skutecznego napięcia. Dotyczy to również przerzutek. Warto zwrócić uwagę na to, czy linki są odpowiednio napięte – z jednej strony powinny być dość swobodne, z drugiej: nie okazywać się nazbyt oporne.

Konserwacja roweru to nie tylko dość specjalistyczne czynności, ale również całkowicie prozaiczne – taką jest… pompowanie opon. Jeśli ciśnienie w nich będzie zbyt niskie, wzrasta ryzyko przebicia dętki, a na dodatek uszkodzenia opony. Powietrze można uzupełnić korzystając z tradycyjnej zwykłej ręcznej pompki, jednak są dla niej alternatywy. To urządzenia stacjonarne dostępne w sklepach rowerowych, serwisach oraz na stacjach benzynowych – o ile rowerowa dętka posiada wentyl samochodowy.

Konserwacja roweru – samodzielnie czy u specjalisty

Wielu rowerzystów traktuje drobne prace przy swoim pojeździe jak czystą przyjemność. Oczyszczanie ram z błotnych pozostałości, wydłubywanie drobinek wciśniętych w łańcuch po jeździe leśnymi traktami – takie czynności są niczym forma relaksu. Mycie roweru nie wymaga wiedzy oraz technicznego doświadczenia. Jeśli jednak rower potrzebuje weryfikacji stanu hamulców oraz regulacji przerzutek – a właściciel nie wie, jak zrobić to odpowiednio – nie warto ryzykować. Takie czynności wymagają rutyny, wiedzy oraz przynajmniej niewielkiego warsztatu, w którym można wykorzystać różnorodne narzędzia. Konserwacja rowerów możliwa jest nawet najmniejszych miastach. Zwykle to wydatek kilkudziesięciu złotych – przegląd i drobne naprawy nie obejmują poważniejszych. Do tych zalicza się np. wymiana uszkodzonych części.

Jeśli chcesz skorzystać z profesjonalnych serwisów rowerowych, warto zajrzeć na stronę Panoramy firm: http://panoramafirm.pl/serwis_rowerowy

Najnowsze artykuły:

Close